Denna blogg skapas i syfte att hjälpa er därute som sitter i samma båt som jag. Att helt novis bli tvingad till hundpromenader och bajsplockande.

onsdag 5 mars 2014

Hundra hundraser??

Hmm.. klickerträning. Funkar det? En "klick" när hunden gjort ngt bra.
Kan jag köra det på matten? ett "klick" när hon har diskat eller tvättat.

Detta ska jag testa! När jag idag träna klicker med den stora hunden tränar jag enbart in viktiga saker som man idag kan använda i vardagen. Typ att kunna spela död (utmärkt att använda när matten är sur), ett annat trick är att kunna hämta matskålen. Perfekt för en hund att kunna visa för mig när den är hungrig.

En annan fundering som jag haft idag. Hundraserna.
Innan jag träffade "matten" så kunde jag en hundras. Den hette fyrbent hund. Kännetecknet var fyra ben, päls och skällde. Idag kan jag många många fler.
Hela 5 stycken.
Båtsman (Alla vet ju denna),
Schäfer (Läskig hund som jag byter sida på vägen för att kunna möta),
Chihuahaha (Ryms i kaffekopp),
Bordercollie (Om den syns på en åker med får eller bredvid en herre med käpp)
Cocker spaniel (Min fader har en sådan).

Jag är stolt att kunna utskilja dessa raser. Men när jag nu går promenader med matten blir jag imponerad. På flera hundra meter kan hon utskilja vilken ras det är. Jag själv ser knappt att det är en hund.

För ett litet tag sen skulle vi iväg på kalas. Jag hade pratat om en släktings hund i flera dagar. Jag hade berättat att det var en brun, vit och svart hund som alltid var glad. Sen kom jag på de. Jack Russel. SÅ heter den. Skulle skryta för damen att jag visste rasen. Jag kan jag kan.. Men ack så fel.. Det var visst en beagle.... Kort sagt i mina ögon.. EN hund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar